בשבחי הפנטזיה (על הגר ינאי)

"עם שתי הרגליים עמוק בעננים" הוא ספר שעזר לי ללמוד משהו חדש, ולא נעים, על עצמי. בכותרת המשנה שלו, "על פנטסיה בספרות העברית", יש רק שתי מלים מדויקות: "על" ו"פנטסיה". שכן מדובר בקובץ מאמרים העוסק בפנטסיה לא רק בספרות העברית, אלא גם בקולנוע העברי (מאמר של שמוליק דובדבני, מבקר הקולנוע של ynet) ובתיאטרון העברי (מאמר של שכני למוסף זה, מבקר התיאטרון איתן בר-יוסף); ובנוסף, יש בו מאמרים העוסקים בעיקר בספרות הלועזית, ולא העברית: מאמר מרתק של אילנה גומל על ספרות הפנטסיה הרוסית, שמלמד המון על יהודי ברה"מ; מאמר של יעל סלע-שפירו, שמשתף את הקוראים בקשיים ובתובנות של מתרגמת ספרי פנטסיה לעברית (ובדרך אומר הרבה דברים חשובים וחכמים על תרגום בכלל); מאמר של הגר ינאי על הסופר היידי יצחק בשביס-זינגר וכן מאמר של שהרלה בלאו על סרטי וספרי ערפדים, שהם תופעה נוצרית ואף אנטישמית ביסודה.

המשותף לרבים מן המאמרים הוא הניסיון להבין מדוע לא קנתה הפנטסיה לבבות רבים בקרב היוצרים העבריים, שמעדיפים לדבוק בריאליזם; וכן מדוע לא זכתה הפנטסיה למעמד קאנוני בספרות העברית, אשר מחשיבה ספרי מדע בדיוני, וכן ספרים מסוגם של "הארי פוטר" או "שר הטבעות", לספרי נוער או ליצירות בעלות ערך בידורי בעיקרו.

זהו גם הדבר הלא נעים שלמדתי על עצמי, שכן גם אני, בעוונותיי, איני נוהג בכבוד הראוי בז'אנר הזה, ונוטה להתייחס אליו בהתנשאות בלתי מוצדקת. שכן בעיני, לפחות עד לקריאת ספר המאמרים הזה, היתה הפנטסיה מפלט אסקפיסטי, מעט ילדותי, מהנושאים שאמנות גדולה צריכה לעסוק בהם. תמיד העדפתי יצירות ריאליסטיות שמלמדות אותי על עולמנו, ונראות לי כבעלי רלוונטיות לחיי. גיבוריה הגדולים מן החיים ורשעיה המוחלטים של הפנטסיה נראו לי כייצוג פשטני ובלתי מדויק של המורכבות האנושית; נרתעתי מן המלודרמה שמזמן המפגש בין הרע המוחלט לטוב המוחלט בפנטסיה; וסברתי שהאתגר האמיתי של האמנות הוא לרגש, לזעזע ולעניין באמצעות עיסוק ביומיומי, ולא בטריקים זולים של מפלצות ושדים.

ואולם, רבים מן המאמרים בספר, ובמיוחד אלה של גיל הראבן, דניאלה גורביץ' ונעה מנהיים, גרמו לי לחשוב שייתכן כי ראייה זו היא מוגבלת. שכן, כפי שגורביץ' טוענת, נקודת המוצא של הפנטסיה היא תמיד האנושי, ואליו היא גם חוזרת; וכפי שהראבן מראה, במציאות עצמה יש אלמנטים פנטסטיים ומלודרמטיים הרבה יותר מכפי שרוב סופרינו מרשים לעצמם להכניס ליצירותיהם; ובעצם, הפחד מפני הפנטסיה הוא הרבה פעמים פשוט פחד מפני הצד האחר בנפשותינו, או מפני האחר בכלל, כדבריה של מנהיים.

משכנעים הם הסבריהם של יורם מלצר ואיתן בר-יוסף כי הרתיעה מפני הפנטסיה בתרבות העברית היא צאצא של הגישה הפרגמטית של הציונות המפא"יניקית בראשיתה, זו ששללה את הגולה ואת אמונות ההבל של הדת, והעדיפה גישה ארצית וריאליסטית של עוד דונם ועוד עז. הציונות, כתנועה מעשית וחילונית, ציפתה מהתרבות העברית שתשקף (ואפילו תבקר) את המציאות, אך לא תחרוג ממנה אל מחוזות של דמיון פרימיטיבי, מזרחי, גלותי או דתי. אחרי הכל, השבת העם לארץ ישראל היתה חלק ממהלך שהיה אמור להחזיר את היהודים אל ההיסטוריה, ולעקור אותם מהמחוזות השמימיים והפנטסטיים שבהם היו שבויים בגולה. הקמת המדינה היתה אקט של נרמול הקיום היהודי, ומכאן הרתיעה האידיאולוגית מיצירות שעוסקות בעל-נורמלי.

כפי שמסבירה הגר ינאי, התרבות הישראלית מקדשת את הדיכוטומיה בין ספק לאמונה, ואינה מניחה מספיק מקום למרחב ששוכן ביניהם, מרחב שבשביס-זינגר הרבה לחקור בספריו. עדו פרץ מראה כי עוד לפני הציונות, היהדות גילתה חשד גדול יותר מהנצרות למעורבותם של המתים בענייני החיים: היא הרחיקה את בתי הקברות לפאתי היישוב, כדי למנוע פולחן מתים, בעוד שהנצרות מיקמה קברים בכנסייה עצמה; ואילו בתנ"ך נחשבת העלאת רוחות מתים באוב לכישלון של שאול המלך, בעוד שבברית החדשה נראה ישו לאחר מותו למרים המגדלית.

ספר המאמרים הזה הביא אותי להטיל ספק בנימוקים האסתטיים הנעלים כביכול להסתייגותי מז'אנר הפנטסיה, והביא אותי לחשוב כי אינני אלא תוצר של האידיאולוגיה היהודית, החילונית והציונית שלתוכה גדלתי. ומאחר שכאמור אני מצפה מספרים ללמד אותי על עצמי, ברור מדוע נהניתי מהקריאה.

עם שתי הרגליים עמוק בעננים – על פנטסיה בספרות העברית, עורכת: הגר ינאי, עורכת אקדמית: דניאלה גורביץ', הוצאת גרף, 325 עמודים, מחיר מומלץ: 89 שקל.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיורא  On נובמבר 26, 2010 at 6:44 am

    2 הערות: האחת, אין דבר כזה ז׳אנר נחות. יש טוב ולא טוב, בתוך כל ז׳אנר.
    השניה: אני אישית לך סובל פנטזיה. גמד רוכב על סוס עם שיריון וחרב – אני בחוץ.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: